6 mars

Idag möts vi av respekt ute på byggena

 

Patrik Gustavsson hade redan flera år i branschen när han startade sin firma år 2000. Och med stadig utveckling genom åren, har PG:s Persienn & Markisservice numera två butiker, en i Sisjön och en Landvetter och man jobbar inom Storgöteborg och Härryda med omnejd med både för privat och offentlig miljö.

Så mer än 35 års branscherfarenhet kan Patrik stoltsera med. Och han gillar förstås sin solskyddsbransch.

– Det bästa är att det alltid händer något nytt i branschen, säger han när vi ses över en kopp kaffe i butiken i Sisjön. Produkterna förändras och det kommer ofta nya och mer avancerade vävar.

 

Att det händer mycket gör ju också att de enskilda jobben blir mer utmanande, vilket Patrik uppskattar. Överhuvudtaget är det utvecklingen i branschen de senaste åren som Patrik lyfter fram som lite unikt.

– De flesta solskyddsföretag har idag mycket kunskap och håller sig á jour med utvecklingen, så i dag möts man av mer respekt ute på byggena. Så var det inte alltid förr, när man kanske sågs som bara ”persienngubben”, skrattar han. Hela branschen har lyft, och det är roligt.

 

PG’s gick med i Solskyddsförbundet för ungefär femton år sedan, värvad av några branschkollegor, som Patrik minns det. Och det var just branschgemenskapen, att få träffa folk och ta del av utbildningar som var anledning att man gick med då. Men vilka är fördelarna med ett medlemskap i Solskyddsförbundet idag, vill vi förstås veta?

– Solskyddsgolfen förstås!

 

Patrik Gustavsson hade vinnarbucklan från förbundets golftävling på sitt skrivbord under hela förra året, så att Solskyddsgolfen står högt upp på listan är självklart. Men han lyfter också fram att han får branschnyheter i tid, utbildningarna, de centrala avtalen och förstås slutkundsgarantin.

– Sen har jag nyttjat information och de mallar som förbundet har tagit fram för serviceavtal. Det är ju ganska nytt för oss, men kommer bli viktigare framöver.

 

Längre garantitider och serviceavtal går hand i hand, säger Patrik Gustavsson, och det tjänar både vi och kunderna på.

– Auktorisation, bra garantier och serviceavtal. Då får man långsiktigheten, säger Patrik.

 

Patrik gillar också ”vi-känslan” i förbundet. Men menar samtidigt att den nog kan bli ännu bättre, och att förbundets styrelse och kansli kan jobba mer med det framöver. Kanske genom att förlägga styrelsemöten ute hos medlemmar, och genom att öka intresset för de aktiviteter och träffar som förbundet arrangerar.

– Öppenheten inom förbundet är viktig för vi-känslan. Samtidigt är det också viktigt att förbundet bevakar att medlemmarna verkligen sköter sig vad gäller ekonomi och annat. Så det är väl lite balansgång, avslutar Patrik Gustavsson.