Vad är Svenska Solskyddsförbundet?

Svenska Solskyddsförbundet är en branschorganisation för företag verksamma som komponenttillverkare, grossister, producenter och detaljister inom solskyddsbranschen.
Förbundet är rikstäckande med 104 medlemsföretag (2019)
från Skellefteå i norr till Malmö i söder.

Solskyddsförbundet vill både verka för medlemmarnas bästa och vara en aktiv samhällsaktör.
Vi vill främja en robust och juste bransch som levererar vackra, säkra och miljömässigt hållbara solavskärmningar för människors hälsa och komfort i vardagen.

Aktuellt på Solskyddsförbundet

Alla nyheter
15 sep

Säker och solig Solskyddsgolf

En av de viktigaste och trevligaste branschträffarna för oss i solskyddsvärlden genomfördes i Knistad den 10-11 september 2020. En säker och solig Solskyddsgolf drog nästan 70 deltagare i år igen.
03 sep

Vill du gå snabbt, gå ensam. Vill du gå långt, gör det tillsammans.

Att samverka och samla all den fina kompetens som finns hos alla kollegor i branschen är viktigt för att säkerställa en hög nivå i vår bransch, säger Johan Palmér, VD på Moogio International. Tillsammans kan vi vara med och påverka och utveckla lösningar som gör att våra slutkunder erbjuds bra och smarta solskyddsinstallationer.
04 aug

Hälsa eller energi i fokus för inomhusmiljön?

Varför finns det fortfarande inga krav kring eliminering av övertemperaturer sommartid i byggprocessen i Boverkets regler? Fokus ligger fortfarande på energibesparingar, vilket förstås är viktigt. Men framöver behöver vi fokusera mer på människors hälsa, produktivitet och välbefinnande när vi pratar om inomhusklimat.
01 jul

Så kan solskydd göra byggbeståndet mer hållbart

Solskydd spelar en viktig roll i den klimatsmarta vidareutvecklingen av det svenska byggbeståndet. Den nya certifieringen Miljöbyggnad iDrift siktar på att göra Sveriges befintliga byggnader mer hållbara, och solskydd är självklart ett viktigt steg på vägen mot certifiering!

Forskning & Utveckling

En av Svenska Solskyddsförbundets hörnstenar är att stötta forskning och främja olika sorters utvecklingsarbete, vars resultat gynnar våra medlemmar och vår bransch.

Utbildning

Kunskap och utbildning är centrala delar av vår verksamhet. Vi utbildar först och främst våra medlemmar, för det gynnar i sin tur deras kunder som kan känna sig trygga med sitt val av leverantör eller samarbetspartner.

Nedladdningar

Vi har samlat mycket information och dokumentation genom åren. På vår sida med nedladdningar finner du allt från inköpsguider, barnsäkerhetsbroschyrer, energiberäkningsprogram och vår tidning Solskyddsaktuellt.