Att solskyddsbranschen går i vintervila, stämmer inte alls numera. Och speciellt har flitens lampa lyst i Borlänge under vintern, där Wallners Persienn & Markis byggt en ny och modern fabrik.
Wallners är en av Solskyddsförbundets allra äldsta medlemmar. Ja, de har varit med så länge, att ingen egentligen vet HUR länge. Men medlemsnumret indikerar ett engagemang sedan förbundets ”barndom”.
Wallners Persienn & Markis har funnits sedan 1965. Idag har de butiker i Borlänge, Gävle och Falun, och i fabriken i Borlänge tillverkas alla typer av solskydd; allt från persienner, markiser, plisségardiner, lamellgardiner, rullgardiner till gardiner.
Vi pratar med Robert Ehinger, som är Key Account Manager på Wallners sedan en tid tillbaka. Han framhåller att eftersom Wallners har egen produktion och montering, så säkerställs kvaliteten hela vägen fram till kund.
Wallners ingår sedan 2019 i Kigadakoncernenen, en ny ägare med siktet inställt på expansion. Och den nya fabriken är förstås del av planen att växa och utvecklas, berättar Robert.
Robert Ehinger har inte jobbat med solskydd särskilt länge, så vi passar på att fråga vad han som nykomling tycker om branschen.
Det är en bransch med stor potential, menar Robert, med kontinuerlig tillväxt och ständig utveckling.
– Jag började på Wallners så sent som i september förra året så jag är helt ny i branschen, och extra glad att få lära mig av erfarna och kloka kollegor med stor branschkunskap.
Hur tror du framtiden ser ut för vår bransch?
– Den ser ljus ut, solen lyser allt starkare och produkterna blir bättre. Det är också kul att se att produkterna mer och mer ingår som en självklar del i husdesignen och inredningen.
Wallners är som sagt en trogen medlem i Solskyddsförbundet och även under ny ledning är medlemskapet värdefullt.
– Förbundet hjälper oss att driva gemensamma branschfrågor som utvecklar hela marknaden. Och medlemskapet är också ett kvitto på att vi är en seriös aktör att lita på.
Robert gillar själv tanken på att förbundet skapar en viss gemenskap.
– Och så är det bra med uppdateringar och branschinformation. Och förstås bra utbildningar.
Avslutningsvis frågar vi om det finns något som man just på Wallners vill att förbundet ska jobba på.
Det är viktigt att vi verkligen blir ännu mer av en ”året runt” bransch, säger Robert Ehinger, med bra rykte på alla nivåer!