Framtiden är här redan nu!
Solskyddsbranschen är full av familjeföretag. Det innebär ofta verksamheter som är långlivade, solida, pålitliga och som bygger sitt rykte hos kunderna kontinuerligt och med en stor portion stolthet. Markis i Kungsbacka är i detta inget undantag från normen.
Vi pratar med Robie Eneroth, VD för firman som har varit i familjen och solskyddsbranschen redan 1974, vilket innebär 50-årsfirande nästa år.
– Men jag har ”bara” varit med från 1997, säger Robie, så det är min svärfar Roland som får ta åt sig det mesta av den äran. Och det gör han också!
(Roland fyller för övrigt 74 och arbetar för fullt och hälsar att han ser fram mot att köra på ett par år till.)
Med många år i ryggen i samma bransch ser Robie Eneroth positivt på den snabba och tekniska utvecklingen. Det är nog det bästa med att jobba i solskyddsbranschen, funderar han: Våra produkters betydelse uppmärksammas!
– Att rörliga solskydd kan påverka hur mycket energi som går åt att värma upp eller kyla ner en fastighet. Stor eller liten, villa eller kontor. Att vi numer arbetar med ljudabsorberande textilier, tekniska vävar och tekniska styrningar. Det är framtiden och den är redan här.
Robie vill verkligen poängtera att solskyddsbranschen är en framtidsbransch. Inte minst för att hållbarhet och teknik är i allas fokus, tillsammans med närproducerat och miljödeklarerat.
– Dagsljusbehov tillsammans med inneklimat, allt mäts och det forskas på inom dessa områden. Och med det kommer medvetenhet och kravställningar, säger Robie. Skulle inte förvåna mig om det kommer bredare och mer uttalade krav kring våra produkter, så som vi redan ser inom vissa projekt.
Robie Eneroth och hans företag är aktiva medlemmar i Svenska Solskyddsförbundet, och Robie sitter dessutom med i styrelsen sedan många år.
Från början var det en önskan att lyfta kunskapen i branschen med utbildningar och certifieringar som drev Robies engagemang.
– Väldigt bra saker som alla har nytta av. Duktiga hantverkare som kan sina saker.
Idag upplever han också en fördel med medlemskapet, eftersom kunder gärna väljer ett företag med medlemsengagemang. Kanske känner kunden sig tryggare, tror Robie.
Vi vill förstås också veta hur Robie Eneroth som mångårig styrelsemedlem upplever förbundet lite från ”insidan”.
– Jag tycker att vår organisation är professionell och modern. Vi är redo att möta dagens utmaningar och är tekniskt kunniga med gedigna utbildningar.
Han passar på att ge lite ros åt det personliga engagemanget från Margareta Bergetun (VD/förbundssekreterare) och Mattias Klasson (ordförande).
– De har varit en viktig faktor för att vi andra i styrelsen och arbetsgrupperna ska känna oss delaktiga och uppskattade. De har genomfört ett imponerade moderniseringsarbete och tillsammans har vi gjort förbundet till vad det är idag.
Framöver vill Robie gärna se att Solskyddsförbundet tar tag i vissa områden som upplevs som svåra och komplicerade av många medlemmar; Förenkla och förtydliga vad som gäller kring avtal, energiberäkningar, arbetsrätt och säkerhet.
Avslutningsvis frågar vi Robie Eneroth på Markis: Om du skulle rekommendera en icke-medlem att gå med i förbundet, vad hade du då pekat ut som fördel till en branschkollega?
– Gemenskap, säger Robie blixtsnabbt! Att tillhöra en organisation som arbetar med samma frågor och utmaningar som du själv. Ha någon att vända sig till, och faktiskt också att dela sin erfarenhet med andra är himla värdefullt.