Två vinnare av årets Solskyddspris

Till årets upplaga av Svenska Solskyddsförbundets tävling Solskyddspriset kom det in rekordmånga bidrag, hela 23 stycken! Genomgående höll de inlämnade tävlingsbidragen en hög kvalitet och juryn hade en mycket svår uppgift att utse endast en vinnare. På Svenska Solskyddsförbundets kongress i Göteborg den 10 november korades därför två vinnare: "Kv. Telefonplan, Hägersten" från Brian Udrup AB/Sun Off Stockholm och "Östra Hamngatan 45 - Danske Bank" från Thoréns Markis & Persienn AB.

Juryns motivering:

"99,5% av alla byggnader som finns om fem år finns redan idag!
Det innebär att det finns ett stort bestånd av äldre byggnader som får solskydd installerade varje dag.

Det är av vikt att dessa installationer följer varje byggnads tidstypiska arkitektoniska formspråk – och samtidigt ger maximal funktion.

Vinnarna har å ett elegant sätt integrerat ett modernt och effektivt solskydd och samtidigt lyckats behålla byggnadens arkitektoniska tidsanda på ett förstklassigt sätt. Kort och gott riktigt bra!"

Solskyddspriset 2016 Kv Telefonplan Hägersten Brian Udrup AB (pdf)

Solskyddpriset 2016 Östra Hamngatan 45 Danske Bank Thoréns Markis & Persienn (pdf)

Jonas Malmquist från juryn delar ut pris till Anders Berkander och Peo Thorén

Solskyddspriset 2016 är en tävling gällande solavskärmningsinstallationer (på fasad eller fristående) färdigställda 2014-2016 för alla typer av byggnader, kommersiella eller privata – nybyggnation eller befintliga. HÄR hittar du vinnare från föregående år.