Sommarvärmen gav nordiskt rekord för kylbolag

"Sommarvärmen gav nordiskt rekord för kylbolaget", kan man läsa i Di.

Bolaget i fråga, som bl.a. säljer kylsystem, luftkonditionering och värmepumpar, har sitt starkaste kvartal någonsin bakom sig.

Ja, man får ju bara gratulera förstås. Man kan inte vara njugg när det går bra för svenska företag. Och det har gått bra för "vår" bransch också den senaste tiden. Fattas bara annat, efter denna historiskt soliga sommar!

Men ändå... lite grinig blir man när jämförelsevis energikrävande lösningar för klimatkontroll genererar toppsiffror.

Kyltekniken går visserligen framåt när det gäller att bli mer miljövänlig, och visst är det fantastiska produkter som vi behöver. Men en passiv lösning är ju alltid att föredra. Och en bra solskyddsanläggning kan reducera övervärmen med många sköna, svala procent och förstås också driftkostnaden för kylsystemet.

Men det är klart, att om man inte redan HAR en bra solskyddsinstallation, så tar det ju en stund innan man ser effekten. Så det gäller att ha framförhållning!

Därför hoppas vi på Solskyddsförbundet, att alla som jobbar med fastighetsförvaltning på våra offentliga inrättningar som skolor, äldreboenden och sjukhus, och alla som äger och förvaltar bostäder, tar en riktig funderare nu under vintern, på hur de ska anpassa sina fastigheter för att möta kommande somrars utmaningar.

Och framför allt hoppas vi att de FÖRST tittar på den passiva lösningen, d.v.s. solskyddet och sedan kompletterar med den aktiva, d.v.s. kyltekniken.

Om det behövs…